Bibliografia:
| BERKEMEYER, N.; JUNKER, R.; BOS, W.; MÜTHING, K. Organizational cultures in education: Theory-based use of an instrument for identifying school culture.
BOCK, G. L, K.; GESSER, M.; NUERNBERG, A.H. Desenho Universal para a Aprendizagem: a produção científica no período de 2011 a 2016. Rev. Bras. Ed. Esp., Marília, v.24, n.1, p.143-160, Jan.-Mar., 2018.
BRANCO, A.P.S.C; MATA, R.E.A. Contribuições da cultura de colaboração e a atuação de professores de apoio e profissionais escolares: relatos de experiência. Doxa: Rev. Bras. Psico. e Educ., Araraquara, v. 23, n. 00, e022015, 2022. DiPAOLA, M.F.; WALTHER-THOMAS, C. Principals and Special Education: The Critical Role of School Leaders. (COPPSE Document No. IB-7). Gainesville, FL: University of Florida, Center on Personnel Studies in Special Education.
Documento MINEDUC, elaborado por Valoras UC (2008). Clima social escolar. Centro Documentación www.valorasuc.cl.
EDYBURN, D.L. Universal Design for Learning. Special Education Technology Practice, 16, November/December, 2005.
ELÍAS, M.E. La cultura escolar: Aproximación a un concepto complejo. Revista Electrónica Educare. EISSN: 1409-4258 v. 19(2), p. 285-301, 2015.
ERICKSON, F. Conceptions of School Culture: an overview. Educational Administration Quarterly, v.23, n. 4, 1987.
FIALHO, I.; SARROEIRA, L. Cultura profissional dos professores numa escola em mudança. Educação, Temas e problemas, 9, p. 1-20, 2012.
Gilvan Luiz Machado COSTA, G.L.M.; FIORENTINI, D. Mudança da Cultura Docente em um Contexto de Trabalho Colaborativo de Introdução das tecnologias de Informação e Comunicação na Prática Escolar. Bolema: Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, SP, Brasil, 2006.
GLAT, R. Desconstruindo representações sociais: Por uma cultura de colaboração para inclusão escolar. Rev. Bras. Ed. Esp., Marília, v.24, Edição Especial, p.9-20, 2018.
Glossary of Education Reform. (2013, November 25). School culture. Retrieved from http://edglossary.org/school-culture/
HARRIS, K. R.; GRAHAM, S. Universal Design for Learning in the Classroom: practical applications. Tracey E. HALL; ANNE MEYER; DAVID, H. ROSE (Eds.). The Guilford Press: New York; London, 2012.
HOSFORD, S.; OSULLIVAN, S. A climate for self-efficacy: the relationship between school climate and teacher efficacy for inclusion. International Journal of Inclusive Education, 2015. http://dx.doi.org/10.1080/13603116.2015.1102339
JERALD, C.D. School Culture: The Hidden Curriculum. The Center for comprehensive School reform and improvement, 2006.
LEITE, C.; PINTO, C.L. O trabalho colaborativo entre os professores no quotidiano escolar: condições para a sua existência e sustentabilidade. Educação, Sociedades e Culturas, Nº 48 ; p. 69-91,2016.
LÜCK, H. Gestão da cultura e do clima organizacional da escola. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
MacNEIL, A.J.; PRATER, D.L.; BUSCH, S. The effects of school culture and climate on student achievement. International Journal of Leadership in Education,12:1, 73-84, DOI: 10.1080/13603120701576241. MEYER, A.; ROSE, D. H.; GORDON, D. Universal Design for Learning: theory and practice. CAST, 2014.
NELSON, L.L. Design and Deliver: Planning and Teaching Using Universal Design for Learning. Paul Brookes Publishing Co., 2021.
OLIVEIRA, A.C.P.; WALDHELM, A.P.S. Liderança do diretor, clima escolar e desempenho dos alunos: qual a relação? Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v.24, n. 93, p. 824-844, out./dez. 2016.
PEARSON, S. The relationship between school culture and IEPs. British Journal of Special Education, v. 27, No. 3, 2000.
PEREIRA, P.P. REBOLO, F. Clima escolar e suas implicações para o trabalho docente. Série-Estudos, Campo Grande, MS, v. 22, n. 46, p. 93-112, set./dez. 2017.
PITON, NN; MACHADO, C. Clima escolar: mapeamento e análise de artigos científicos constantes no portal de periódicos CAPES. Revista @mbienteeducação. São Paulo: Universidade Cidade de São Paulo, v. 12, n. 1, p. 50-67, jan/abr, 2019.
PRAIS, J.L.S.; ROSA, V.F. Organização da atividade de ensino a partir do desenho universal de aprendizagem: das intenções às práticas inclusivas. Polyphonía, v. 25/2, jul./dez. 2014
RAO, K.; MEO, G. Using Universal Design for Learning to Design Standards-Based Lessons. SAGE Open, October-December, 1-12, 2016.
ROACH, A.T.; KRATOCHWILL, T.R. Evaluating School Climate and School Culture. Teaching Exceptional Children, V. 37, No. 1, pp. 10-17, 2004.
RUDASILL, K.M.; SNYDER, K.E.; LEVINSON, H.; ADELSON, J.L. Systems View of School Climate: A Theoretical Framework for Research. Educ Psychol Rev, 30:3560, 2018. DOI 10.1007/s10648-017-9401-y
SHOGREN, K.A. et al. The Perspectives of Students with and Without Disabilities on Inclusive Schools. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, V. 40(4) 243260, 2015.
STASCOVIAN, J.; MUSIAU, P.M.; ALBUQUERQUE, M.G. Pesquisas sobre cultura escolar em teses e dissertações (2018-2021). Revista REAMEC, Cuiabá/MT, v. 11, n. 1, e23010, jan./dez., 2023. STEIN, E. Elevating Co-teaching through UDL. CAST, 2016.
STROGILOS, V.; NIKOLARAIZI, M.; TRAGOULIA, E. Experiences among beginning special education teachers in general education settings: the influence of school culture, European Journal of Special Needs Education, 27:2, 185-199, 2012.
TORRES, L.L. School Organizational Culture and Leadership: Theoretical Trends and New Analytical Proposals. Educ. Sci. 12, 254, 2022. https://doi.org/ 10.3390/educsci12040254
VINHA, T.P et al. O clima escolar e a convivência respeitosa nas instituições educativas. Est. Aval. Educ., São Paulo, v. 27, n. 64, p. 96-127, jan./abr. 2016.
WANG, M.T.; DEGOL, J.L. School Climate: A Review of the Construct, Measurement, and Impact on Student Outcomes. Educ Psychol Rev., 28:315352, 2016. DOI 10.1007/s10648-015-9319-1
YEAKEY, H. School climate and disability inclusion: An exploration of determinants of school climate and its impacts on best practices. 2021. Tese.
Outros textos sugeridos ao longo da disciplina
|